Pressmeddelanden – misstagen du bör undvika

Att nå ut har aldrig varit enklare. Att å andra sidan verkligen nå igenom bruset och lyckas nå in är något helt annat. Plågsamt ofta ser vi pressutskick som tenderar att falla platt. Varför? Ofta helt i onödan på grund av klassiska misstag som enkelt hade kunnat undvikas enbart med lite research och sunt förnuft. Här listar vi de vanligaste misstagen att undvika. Lusläs och spara gärna för en av era stressigare deadline-dagar. Du kommer att tacka oss senare!

1. Ditt företag eller din organisation har i grund och botten ingen egentlig nyhet som ni vill nå ut med. Lär er att tänka som journalisterna: när, vad, var, hur, varför och vem? Lär er att vara hårda mot er själva och var sparsamma med att skicka ut luddiga pressmeddelanden som egentligen inte säger någonting alls.

2. Ni behärskar inte formatet för ett pressmeddelande. Ett pressmeddelande ska alltid vara formulerat i ett sådant format att journalisten och tidningsredaktionen utan större ändringar ska kunna klippa ut er rubrik och ingress och göra en begriplig notis enbart på basis av den. Oavsett hur sugna ni är på att vara kreativa och leka med ord är det inte alltid nödvändigtvis rätt forum att göra det när ni ska skicka ut ett pressmeddelande. Har ni mycket och viktig information och tvekar det minsta kring vad som ska inkluderas: klipp bort fluffet och håll er korta och sakliga. På så vis minskar ni dessutom risken för onödiga missförstånd. Övriga grundläggande bitar som ni bör vara medvetna om är att pressmeddelandet aldrig bör överstiga en A4 i längd. Det ska alltid dateras med publiceringsdatum samt att tydliga kontaktuppgifter till eventuella talespersoner ska framgå av pressmeddelandet.

3. Vem äger skrivprocessen i organisationen? Det kanske ter sig som en märklig fråga här, men konstigare saker har hänt än att välutbildade kommunikatörer på kommunikationsavdelningen plötsligt förväntas ta in input från diverse olika avdelningsfantaster som anser sig ha rätt att blanda sig i skrivandeprocessen. Bortsett från renodlad faktagranskning och vid behov korrigering, bör ägandeskapet över pressmeddelanden alltid ligga hos kommunikationsavdelningen.

4. Använd etablerade kanaler för spridning. Uppfinn inte hjulet på nytt i onödan! Spana t.ex. in etablerade aktörer som eller  för att säkerställa att ni når ut till rätt journalister. Vi vet att det är tufft emellanåt att lösa finansiering för att anlita hjälp eller köpa den här typen av tjänster. Är ni i behov av extra pengar till företaget rekommenderar vi starkt att ni kikar mer på lösningar som capcito.com som kanske kan bistå med hjälp.

5. Informera och förbered internt. Kom ihåg att också informera organisationen om vad som är på väg ut! När era anställda är medvetna om att ni kommer att släppa positiva nyheter ökar ni möjligheterna att nå igenom bruset med era budskap.

6. Skilj på marknadsföring och PR-insatser. Marknadsteamet kommer alltid att anse att era senaste produktlanseringar är av gigantiskt nyhetsvärde. Omvärlden håller inte nödvändigtvis med om den analysen. Lär er att skilja agnarna från vetet.

Lycka till med era framtida nyheter!