Så skriver du pressmeddelanden
Mediebruset växer ständigt och det blir allt svårare att slå sig igenom det. Här kommer en guide i hur du kan nå ut till medierna och din publik. Oavsett om du är nöjd med din tjänst, eller om du letar efter den där perfekta matchningen som du hoppas att Bemanning Stockholm kan hjälpa till med. Det är alltid en värdefull kunskap att kunna skriva ett pressmeddelande.
Nyckelord
Det första du bör börja med är att hitta dina nyckelord, alltså betydelsebärande ord som är centrala för det du vill berätta. Kring dessa ord bygger du sedan ditt pressmeddelande.
- Vad vill du berätta?
- Vilka ord är centrala för att berätta det?
Rubriker
Rubriken är det första läsaren ser och det första som bidrar till att väcka intresset – eller inte. För att göra läsaren intresserad måste rubriken vara informativ och begriplig i sig. Det ska finnas något i den som lockar till läsning. Det rubriken säger måste också återfinnas i texten, det går inte att hitta på något för att göra den mer spännande, den måste hålla det den lovar. Rubriken måste också alltid peka på de viktigaste – det som gjorde att du satte dig ner och började skriva pressmeddelandet.
Tänk på att din rubrik bör rymmas på en rad.
Ingress
Efter rubriken kommer ingressen. Den är skriven i fet stil och innehåller de viktigaste upplysningarna från texten. Ingressen i sig ska fungera som en krok, efter rubriken ska den haka tag i läsaren och leda den in i texten.
Här finns det två saker som du måste komma ihåg:
- 1. Det viktigaste ska alltid komma först i texten. I första meningen och först i den första meningen.
- 2. Börja alltid med VAD – Vad är nyheten? Vad är det du vill berätta? Vad är det som gör att du skriver pressmeddelandet?
Skriv och skriv om, det är viktigt att ingressen blir bra.
Ett tips är att du tänker att din rubrik och ingress ska kunna bli en notis om redaktionen har ont om tid och inte hinner göra någon artikel.
Brödtext
I brödtexten ska det viktigaste alltid komma först, övergå sedan till att besvara de grundläggande journalistiska frågorna.
Vad? Vem? När? Var? Hur? Varför?
Börja även brödtexten med det som är det mest intressanta. Spara inte på det för att skapa dramatik, det fungerar inte så. Istället ökar risken att du tappar läsaren redan i början av texten. Berätta om det intressanta direkt och låt det mindre viktigare komma senare.
Avslutande tips och trix
- Bifoga bilderna direkt i mejlet
- Dubbelkolla dina kontaktuppgifter (namn+efternamn, titel, mobilnummer, e-post och webbsida)
- Sprid det på alla plattformar, lokala medier (tryck på den lokala anknytningen) och webben
- Ange tydligt datumet som du skickar ut pressmeddelandet
- Tänk på ditt språk och försök göra det så nyhetsmässigt som möjligt
- Skriv max en A4
- Blanda inte in flera nyheter. Ett pressmeddelande = en nyhet.
- Använd ett språk som alla förstår
- Tajming, skicka ut det cirka en vecka innan.