Pressmeddelanden på 2020-talet

Fyller det traditionella pressmeddelandet fortfarande en funktion? Det är en relevant fråga att ställa sig. Tidningsläsandet minskar, parallellt med att PR-branschen exploderat fullständigt i Sverige. Det sammantaget gör att det är hårdare konkurrens om medieutrymmet samtidigt som de potentiella läsarna blivit färre. Och inte bara läsarna, även journalistkåren har tunnats ut kraftigt. De journalister som finns kvar är mer och mer pressade och har knappt tid att läsa pressmeddelanden längre.

Det korta svaret på frågan är dock att pressmeddelandet fortfarande har en funktion. Det har dock blivit viktigare att följa de regler som finns för att få in något. Samt att tänka mer holistiskt och innovativt.

Experimentera med form

Ett pressmeddelande är inte längre bara text på papper. Utan det kan vara så mycket mer. Det går idag att jobba med rörlig bild i pressmeddelanden. Eller animationer. Eller andra kreativa lösningar baserade på teknik eller grafik. Allt du behöver är en duktig samarbetspartner, som till exempel https://klingit.com/sv/, så kan du skapa kostnadseffektiva pressmeddelanden som definitivt kommer fånga mottagarens uppmärksamhet. Sedan gäller det givetvis fortfarande att du har en gedigen nyhet som bedöms som intressant. Men att överhuvudtaget få någon att läsa ditt pressmeddelande är första steget till framgång.

Bredda målgruppen

Som den uppmärksamme pressekreteraren redan insett är media idag inte bara tidningar, radio och TV. Det är poddar, bloggar, YouTube-kanaler och Instagramkonton också. Det är också här du kan hitta din målgrupp om du jobbar smart. Se till att identifiera de digitala influencers som är intressanta för dig och skicka till dem på samma villkor som om de varit DN. De har rent krasst i många fall en lägre pressetik och är mer benägna att publicera lite vad som helst, så länge som det är snyggt. För dem är det gratis content, men för att lyckas måste du då också verkligen anpassa formen efter mediet. Om du till exempel vill att en vloggare ska ge dig hype är det smart att bifoga videomaterial som den personen kan publicera direkt på sin kanal med en minimal redigeringsinsats.

Integrera kommunikationen

Integrerad kommunikation var ett starkt buzzword tidigt 2000-tal när internet fortfarande var nytt. Det betyder helt enkelt att alla dina kanaler behöver säga samma sak på ungefär samma sätt. Om du har lagt tid och pengar på att ta fram ett pressmeddelande och ett omfattande säljmaterial, glöm inte bort att publicera det i dina egna kanaler. Även om det kan vara svårt att få ut det i annan media så får du i alla fall ut det i dina egna.

En annan sak som du kan göra med ett pressmeddelande som inte lyfter är att köpa native advertising. Det vill säga att du betalar en tidning för att få lägga ut en annonsmärkt ”nyhet” på sin hemsida. Det frångår lite tanken med PR som förtjänad media, men det gör fortfarande jobbet.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *