Frilansa som presskribent

Trivs du med pennan (tangentbordet) som redskap när du arbetar och är du intresserad av det skrivna ordet som kommunikationskanal? Då kan skribent vara din optimala arbetstitel och att skriva pressmeddelanden kräver rätt kvinna eller man för jobbet.

I den här artikeln ger vi dig direkta tips på hur du blir frilansande skribent med fokus på press och kommunikation.

Ordning och reda

När du planerar att jobba åt dig själv och frilansa som skribent gäller det att vara ordningsam redan från start. Administrativa bitar bör vara på sin plats redan innan du kontaktar dina första potentiella uppdragsgivare. Du bör alltså se till att papper är inlämnade till Skatteverket och att du har rätt att fakturera för utfört jobb. I samma veva kan det vara bra att ta en dialog med en redovisningsbyrå eller sakkunnig gällande frilansjobb. Det är nämligen alltid en fördel att ha koll på skatter, moms och bokföringsregler innan du sätter igång.

Tänk även på att du från start måste ha rätt resurser och utrustning för kommande uppdrag. Fungerar inte datorn som den ska är det hög tid att byta ut den och du bör även prioritera att ha en anpassad arbetsplats – även om du jobbar från hemmet. Det här kan så klart innebära kostnader, men i längden är det värt investeringens pris. Nu för tiden har du dessutom många alternativ för att låna till ett litet startkapital direkt på nätet. Tipset är att gå in på sajter som Lånakuten https://lanakuten.com för att jämföra olika låneupplägg. Där hittar du smidiga lån på mindre belopp med kortare återbetalningstid.

När du förbereder vad som komma ska kan du med fördel också ta fram olika presentationer som du kan använda vid dina första kontaktförsök med kunder. Gör gärna olika varianter som du kan använda till olika parter och aktörer. En kommun eller organisation som du önskar skriva pressmeddelanden åt drivs under andra förutsättningar än den 100 % privata aktören.

Referenser och mun-till-mun

Jobbet som frilansande presskribent handlar mycket om kontakter och att göra dina kunder nöjda. En uppdragsgivare som uppskattar texter du tagit fram kommer med stor sannolikhet att anlita dig på nytt. Chansen finns även att dina tidigare kunder tipsar andra företag eller organisationer om dig när ämnet tas på tal. Det gäller helt enkelt att skapa ett välarbetat nät av kontakter som har en positiv uppfattning om dig som skribent.

Du behöver så klart leverera högpresterande texter med felfri grammatik och ett medialt flyt i tongången. Läs mer om hur du skriver pressmeddelanden i artikeln med samma titel här på sajten. Därutöver gäller det även att uppfylla andra krav från kunder såsom deadline, ordantal och att inte ta ut svängarna för mycket när du fått fasta riktlinjer för skrivandet.

Den första tiden kan innebära en hel del tragglande med en och samma kund eller till och med en och samma text, men när du tagit dig över den tröskeln öppnar sig utbudet. Med det tillkommer även en växande intäkt!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *